Lazzat  

Gå tillbaka   Lazzat > Motorklubbar > Carmaniacs

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-17, 17:58   #41
bakhjul

Reg.datum: apr 2002
Hej

Okey, nu tar vi det sakta och försiktigt. Ledsen om jag låter sur/tjurig/dryg/dum eller vad som helst. Men...
1. Menar du på allvar att du jordat bilen med "grova och bra tändkablar"... "Tändkablar"? Alltså tändkablar (de som man sätter tändstift i ena änden och fördelarlock i andra änden på???

2. Menar du på fullaste allvar att du "fäste mot en plåtren yta"? Fäste mot, det låter i mina öron som du höll en (tänd)kabel i ena handen mot batteripolen och höll den mot skärmkanten med andra handen. Då kvittar det...

3. Menar du på fullaste allvar att pumpen hänger sig ibland, och att den då stannar om du lirkar på relät?
Och du hävdar fortfarande att det inte kan vara fel på/vid/i eller runt relät?

Som sagt förut, lycka till.

Mvh Thomas
bakhjul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 20:28   #42
dunkel
dunken

dunkels avatar

Reg.datum: mar 2004
Utan att gräva för djupt i min bortglömda ellära, skulle jag ha valt en vanlig halvledardiod med rätt områden gällande spänning och strömtålighet.

Problemen med just bakmatningar, som detta fall känns troligt, är att strömmen går från ex. tutans plus, genom membranet i tutan och vidare genom jordkabeln. Där jordkabeln är ansluten till en jordpunkt (UTAN eller DÅLIG chassikontakt) väljer strömen att fara vidare genom ex. SOPPAPUMPENS relä, genom JORDKABELN, vidare genom spolen på relät och sedan genom pluskabeln till en annan lägre "jord"potential, vilken strömmen uppfattar som jordpunkt, men som i själva verket inte är är direkt chassijord. Strömmen bryr sig inte om vilken färg kablarna har, utan letar sig den enklaste vägen mot lägre potential. Lite rörigt förklarat, men du förstår säkert min poäng.

Dioden skulle i mitt resonemang sättas i serie med soppapumpens relä, på jordkabeln som vars krets tillhör spolen på relät.

Men å andra sidan... Har du nu haft en bilelektriker hos dig som felsökt, känns det som han borde ha kollat dessa fenomen.

Senast redigerad av dunkel den 2010-02-17 klockan 20:34.
dunkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 20:50   #43
Mini uno
Registered User

Reg.datum: apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av bakhjul Visa inlägg
Hej

Okey, nu tar vi det sakta och försiktigt. Ledsen om jag låter sur/tjurig/dryg/dum eller vad som helst. Men...
1. Menar du på allvar att du jordat bilen med "grova och bra tändkablar"... "Tändkablar"? Alltså tändkablar (de som man sätter tändstift i ena änden och fördelarlock i andra änden på???

2. Menar du på fullaste allvar att du "fäste mot en plåtren yta"? Fäste mot, det låter i mina öron som du höll en (tänd)kabel i ena handen mot batteripolen och höll den mot skärmkanten med andra handen. Då kvittar det...

3. Menar du på fullaste allvar att pumpen hänger sig ibland, och att den då stannar om du lirkar på relät?
Och du hävdar fortfarande att det inte kan vara fel på/vid/i eller runt relät?

Som sagt förut, lycka till.

Mvh Thomas
Hehe!
Menade så klart startkabel (Lite tidigt skrivet efter en hård dag på jobbet)
Allt som kan jordas om har jordats om!
Jag kan spela in en film på det hela
Mini uno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 21:27   #44
dunkel
dunken

dunkels avatar

Ok, jorden är alltså 100%-ig
Men, tänker man logiskt: Något får spolen i relät att dra. Detta är möjligt då en ström passerar antingen från ena hållet eller det andra hållet. Spolar är inte polberoende - polariserade dvs.

Enligt ett tidigare inlägg du gjort, verkar problemet avstanna då du ruckar på relät? Det känns som om problemet är ganska inringat kring relät ellerhur?
Gammal 2010-02-17, 21:59   #45
Mini uno
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av dunkel Visa inlägg
Ok, jorden är alltså 100%-ig
Men, tänker man logiskt: Något får spolen i relät att dra. Detta är möjligt då en ström passerar antingen från ena hållet eller det andra hållet. Spolar är inte polberoende - polariserade dvs.

Enligt ett tidigare inlägg du gjort, verkar problemet avstanna då du ruckar på relät? Det känns som om problemet är ganska inringat kring relät ellerhur?
Problemet försvinner inte när jag drar i relät, Bara när pumpen fortsätter att gå efter att jag stängt av via nyckeln! Har haft en som lirkat i relät när jag provat att köra fläkten, Samma problem ändå, Knappast problem med kontaktstycket till relät också då jag provat två olika kabelhärvor till insprutningen!
Jag klämmer nog dit ett motstånd på jordkabel på gläkt och tuta, Sättes väl på jordkabel?
Dimljus ska jag nog inte ha ändå så det kopplar jag bort helt, Och vill jag ha det senare så drar jag nytt till detta!
Ang motstånd, Vilket motstånd ska jag ha? Länk till någon sida?
Problemet förvinner t.ex om jag rycker kabeln till tillslaget på startmotorn, Denna kommer ju från startnyckeln, Till startnyckeln går det även två kablar Röd/vit och vit/svart, Dessa kommer ifrån bränsleboxen, Rycker jag dessa så förvinner problemet, Känns som jorden i boxen är dålig! Dom två jordar som sitter i boxen, Är det dessa två som jordas i ventilkåpan (till vänster om gasspjället framifrån sett)?
Kan tilläga att jag var inne på att det var kupefläkten som krångla, Tog bort och gjorde rent och smörja, Då förvann problemet på fläkt och dimljus och tuta, Dock bara en stund för senare starta inte fläkten alls och problemet kom tillbax!

Senast redigerad av Mini uno den 2010-02-17 klockan 22:02.
Gammal 2010-02-19, 18:43   #46
Mini uno
Registered User

Orka inte med bilfan längre, Gick till skrot
Gammal 2010-02-19, 19:59   #47
dunkel
dunken

dunkels avatar

Känns som en drastiskt åtgärd för det lilla felet ju.
Gammal 2010-02-19, 20:36   #48
Mini uno
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av dunkel Visa inlägg
Känns som en drastiskt åtgärd för det lilla felet ju.
Lilla?
Inte ens en bilelektriker kunde lösa det, Har nog varit och dragit i var enda kabel på aset!
Den bilen ville mig något ont!
Visst, Det var inte en rostfläck på den typ men jag orkade inte med den! Letat felet i 2års tid till och från!
Gammal 2010-02-19, 22:07   #49
bakhjul

Hej

Hej

Är den skrotad? Jag köper den av dig annars, och jag menar det också.
Inte kan man skrota en Uno utan rost, det brukar vara tvärtom, alltså att rosten skrotar bilen liksom...
Finns den kvar så köper jag den direkt, pris och ort?

Mvh Thomas

Mvh T
Gammal 2010-02-20, 11:27   #50
Master M
Vem E Gitarr?

Master Ms avatar

Reg.datum: jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Mini uno Visa inlägg
Orka inte med bilfan längre, Gick till skrot

!?!
Gammal 2010-02-20, 15:48   #51
Mini uno
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Master M Visa inlägg

!?!
Gammal 2010-03-05, 19:07   #52
Mini uno
Registered User

Hej!

Kolla lite mer i rep-boken!
Ser att det finns ett bränslepumps relä och ett Ignition system relay, Båda ska sitta brevid varann på Lmm:en!
Har sett att vissa unos har ett blått högt relä!
Något sånt har inte jag, Dock så ligger detta inne i bilen!
Är detta relä viktigt tro?
Tror jag sett det vid säkringsboxen på andra unos!
Gammal 2010-03-12, 18:31   #53
Bjorn325
Moderating Carmaniacs

Bjorn325s avatar

Reg.datum: nov 2001
...
jag tänkte skriva något, men jag låter nog bäst bli i att kommentera.
9,54 - 249 med SR20DE 2010
Sveriges snabbaste och Europas näst snabbaste FWD-bil.

Tack till:
IDG-Tools DTE Racing Airtune Japtuning Scary Paint

Next event
Gecco cup Polen 21-22 aug
Moholmsstrippen 28-29 aug
Bjorn325 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 19:03   #54
j:son
Svår att parkera.

j:sons avatar

Reg.datum: jan 2004
Luktar troll.

Ljuddomare sedan -95
j:son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 07:53   #55
bakhjul

...
Även jag passar på denna fråga, den verkar så ärlig, genomtänkt och förståndig...

Mvh Thomas
Gammal 2010-03-13, 12:06   #56
Mini uno
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av bakhjul Visa inlägg
...
Även jag passar på denna fråga, den verkar så ärlig, genomtänkt och förståndig...

Mvh Thomas
Vadå luktar troll?
En ärlig fråga bara!
Jag har kommit ett steg framåt! Fick bort detta att bensinpumpen hoppa igång på dimljusknappen!
Testa allt annat som torkare,blinkers,fläkt ja allt runt omkring! Allt funka och ingen pump som ville gå igång!
Börja plocka ihop allt, MEN! Då jag skulle kolla så att torkaren ifram funka efter montering så hoppar pumpen igång på strömbrytaren till torkaren istället! Inte varje gång man drar i reglaget utan kanske varannan eller så!
Blir fan TOKIG! Denna bilen vill mig ju något ont
Och nej! Jag skrota den inte, Men det är väldigt när varje gång jag går ifrån garaget, Men den brukar få en ny chans nästa dag, Och så vidare
Någon som kan säga vad det blåa relät är till!
Kan ju tillägga som jag skrivit förut att bilen går bra! Så det blåa relät har väl då inte med motorstyrning att göra?

Senast redigerad av Mini uno den 2010-03-13 klockan 12:09.
Gammal 2010-03-14, 12:13   #57
sho : xr4i
missanpassad....

sho : xr4is avatar

Reg.datum: feb 2003
är inte det blåa sopparelät?
har för mig det

(man får inte skrota rostfria unos!)
Gammal 2010-03-14, 13:38   #58
Mini uno
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av sho : xr4i Visa inlägg
är inte det blåa sopparelät?
har för mig det

(man får inte skrota rostfria unos!)
Tycker det är märkligt!
Vissa säger att det är det och vissa inte, Dom jag har sett har det blå relät inne i bilen men enligt boken så ska det blå sitta brevid ett annat vid lmm, För övrigt tycker jag boken s**er på vissa saker!
T.ex färgerna ifrån bränsleboxen, Enligt boken så ska alla dessa kablar vara uppdelade på färger, Dock så är det en massa vita och någon brun och blå och gul! Inte alls som boken!
Gammal 2010-03-14, 15:31   #59
sho : xr4i
missanpassad....

sho : xr4is avatar

Reg.datum: feb 2003
är det orginal i bilen då? gammal bil som flera kan ha mekat med och bytt kabelhärva kanske?
kanske olika på olika modeller vart relät sitter.

kollade lite på bilder på mina gamla unos och på både en 89:a & en 90:a så kunde jag se lite av ett blått relä på sidan av LMM.
Gammal 2010-07-16, 14:20   #60
Silander
Registered User

Reg.datum: jun 2010
Hur gick det med bilen? Kollat om du hittar någon kontakt som spruckit någonstans? Vet att jag har en sprucken kontakt runt rattstången till varningsblinkers som gör att tändningen hoppar igång när jag drar knappen "mot mig".. Blir överslag i kontakten å tändingen hoppar igång, och även att tändlåset är paj på den så jag har en startknapp istället.

Bara att följa upp kablarna från fläktkontakt, torkarkontakt, dimljusknappen och kollar vart det blir kortslutning/överslag någonstans.

Är ett helvete med el fel, hjälpte en polare i vintras i 25 minus ute å leta elfel. Kom fram till att hela tändlåset brunnit, några relän paj och hela instrumment huset var brännt!

Lyckat till iallafall!

/ Silander
Silander är uppkopplad nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:06.