![]() |
|
|
#1 |
|
Måttstocksknäckare
Reg.datum: okt 2001
|
Oljeläckande topplockspackning?
Är det vanligt att topplockspackningar läcker olja ut till omvärlden? Hade Voyagern inne på service idag och de menade att det var den som läckte. Jag har trott att det var "bakre" vevaxeltätningen som droppar, men jag har ju inte studerat det så noga.
För övrigt kul att en service blir en femhundring billigare än prisuppgiften man fick när man beställde. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Svår att parkera.
Reg.datum: jan 2004
|
Det händer.
Värre är det när den lilla droppen varje gång träffar katten. Då drar man sig inte så länge innan byte. Kan funka att fixa med vissa oljeläkagetätningsfixvätskor. Typ Wynn´s eller Pro-Tec.
|
|
|
#3 |
|
Vad var det jag sa?
Reg.datum: nov 2001
|
Om man åker Saab är det vanligt. Min 9-3 pinkade olja från toppackningen. Och kylvätska i en cylinder.
|
|
|
|
#4 |
|
Måttstocksknäckare
|
Får väl köpa nån oljeläckagetätningsfixvätska och se om det hjälper. Har för mig jag provade med nåt sånt när jag just köpt bilen eftersom jag hade noterat prickarna på marken.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kent
Reg.datum: mar 2005
|
Topplockspackningen ligger mellan topplocket och motorblocket.
Jag har svårt att se hur den skulle kunna läcka olja? De kanske har svårt med nomenklaturen och avsåg ventilkåpspackningen?
|
|
|
#6 |
|
Svår att parkera.
Reg.datum: jan 2004
|
Med all respekt för Kents enorma kunskaper och erfarenhet så kan jag dock intyga att jag bytt mer än en topplockspackning pga oljeläckage.
Inte sällan läcker det under grenröret. Ventilkåpspackningen sitter oftast ovanför grenröret.
|
|
|
#7 |
|
Vad var det jag sa?
Reg.datum: nov 2001
|
Menar du att det inte passerar någon olja mellan topp och block..?
|
|
|
|
#8 | |
|
Måttstocksknäckare
|
Citat:
Fast vad vet väl en märkesverkstad...
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Kent
|
Citat:
De visste i.a.f. hur de skulle göra dig glad? Fick du inga konkreta förslag på att lösa problemet, mer än att lämna in bilen för topplockspackningsbyte? Lätt att hämta igen en femhundring där?
|
|
|
|
#10 |
|
missanpassad....
Reg.datum: feb 2003
|
som tidigare sagt så är topplocksläckage väldigt vanligt på saab.
|
|
|
#12 |
|
lev livet ffs
Reg.datum: okt 2002
|
På Saabar med stålpackning kan man efterdra topparna, löser många gånger problemet. Oftast sitter bulten i bakkant på motorn framåt i bilens färdriktning helt löst.
|
|
|
#13 | |
|
Måttstocksknäckare
|
Citat:
Verkstan tyckte jag skulle leva med det eftersom det inte var så illa, men de rekommenderade mig att hålla ett öga på oljenivån och byta packning när det blev värre. Möjligen är de en smula okonventionella, men jag bad dem serva bilen och de tyckte de skulle göra enklaste formen av service med översyn av bilen för att se om nåt mer behövde fixas. De hittade ett antal punkter, men påpekade att det inte var absolut nödvändigt än eftersom folk med äldre bilar oftast står ut med små brister. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bitter och gammal.
Reg.datum: apr 2003
|
Har man aldrig upplevt en motor som "svettas olja" vid topplockspackningen, ska man nog inte börja knäppa folk på näsan för deras "okunnighet", det har även förekommit på japanska hojar på 70-talet, harleys från 60-90 talet och diverse bilmotorer av alla märken, oljan skall ju både till toppen och retur. Over and out.
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Kent
|
Citat:
Man lär sig nå´t varje dag!
|
|
|
|
#16 | |
|
Kent
|
Citat:
Det är tydligt att det finns bra och sämre konstruktioner av motorer?
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
Reg.datum: dec 2005
|
Detta är ett fenomen som är rätt så vanligt på Galant V6'or och speciellt den bakre banken.
har fått för mig att det är vanligare på maskiner med Alu-topp än med dito i gjutjärn.
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|